Sportaanbieders Zwembaden Gymzalen Sporthallen Agenda Zoek je sport

Trainen, trainen, trainen…

Nog 42 dagen tot aan de OS van Rio de Janeiro. Dat betekent veel trainen, en dus neem ik jullie de komende tijd mee op reis. First stop: Porec (Kroatië). Dan laat ik jullie zien hoe het er op een trainingsstage aan toegaat. Maar hoe zien de trainingen er in Nederland uit?

Als ik geen plezier zou hebben in het judospelletje, dan zou ik er dezelfde dag nog mee stoppen.

Plezier
Wat voor mij essentieel is om topsport te bedrijven, is plezier hebben in datgene dat je doet. Als ik geen plezier zou hebben in het judospelletje, dan zou ik er dezelfde dag nog mee stoppen. Natuurlijk is topsport niet altijd leuk, maar het vuur moet wel branden, anders is er niets wat mij ‘in beweging houdt’. Ik houd van uitdagingen, nieuwe dingen uitproberen, het maximale van je lijf vergen en dan nóg een stap verder. Ik ben dan ook iemand die geremd moet worden, anders loop ik mezelf voorbij. Ik probeer mezelf te leren het zelf aan te voelen en dan ook echt te stoppen, maar het zit nu eenmaal in het aard van het beestje, die hardheid. Ik houd van het trainen, het aanvoelen, jezelf beter zien worden, het automatiseren (klinkt moeilijk) van de technieken, en dat tot uiting brengen tijdens een randori tachi-waza (staande judopartij). Ik word al enthousiast als ik erover schrijf!

Trainingsweek
Hieronder staat beschreven hoe een normale trainingsweek er voor mij uitziet. In het compilatiefilmpje zie je hoe mijn dinsdag er normaliter uitziet qua trainingen. Ik heb kleine drills erin verwerkt zodat jullie een beeld krijgen bij de arbeid die geleverd wordt. Iedere ochtend ga ik om 07:00 naar de sportschool, om vervolgens ‘nuchter’ gewogen te worden. Meten= weten. Alles wordt geregistreerd zodat ik weet waar ik sta. Judo is nu eenmaal een gewichtssport, waarbij voeding een essentieel onderdeel is. Hier ga ik later nog een blog over schrijven. Vervolgens ga ik ontbijten, en daarna doe ik een tabata-sessie.

Maandag
Ochtend Tabata-sessie S.I. de Korte
Avond JTS training R’dam, S.I. de Korte in Hoogvliet

Dinsdag
Ochtend Tabata-sessie S.I. de Korte
Avond Krachttraining Hans Kroon in R’dam

Woensdag
Ochtend Tabata-sessie S.I. de Korte
Avond Kernploegtraining Nieuwegein

Donderdag
Ochtend Tabata-sessie S.I. de Korte
Middag Techniektraining met mijn trainer/coach Mark van der Ham
Avond Krachttraining Hans Kroon in R’dam

Vrijdag
Ochtend Tabata-sessie S.I. de Korte
Avond Randori training S.I. de Kort in Hoogvliet

Zaterdag
Ochtend Actief herstel S.I. de Korte
Avond Rust

Zondag
Ochtend Kernploegtraining Nieuwegein
Avond Tabata-sessie

Waarom een tabata-sessie?
Verse prikkels, lichaam en geest ‘pleasen’ (credits naar mijn fysieke trainer Hans Kroon), stimuleren van de stoelgang en vetverbranding. Ik doe het in de ochtend om de rustinterval tussen de trainingen zo groot mogelijk te maken. Ik merk echt dat het een effectieve work-out is, die een positieve uitwerking heeft op de judomat.

Wat houdt een tabata drill nu eigenlijk in?
20 sec. zoveel mogelijk herhalingen
10 sec. rust
Dit herhaal je nog 7x, dus in totaal 4 minuten.
Vervolgens ga ik 3 minuten op tempo fietsen, om zo’n blok in totaal 4x te doen.
In het filmpje zie je 1 blok, waarbij ik om en om 20 sec. doe touwtje springen en voetenwerk combineer. Je kan zelf oefeningen verzinnen, waardoor je het leuk houdt en afwisseling zorgt voor frisheid. Ik ga natuurlijk niet alles verklappen wat ik allemaal doe. Geheim van de smid 😉

Voor en na iedere trainingssessie geef ik mijn lijf de juiste prikkels door mijn foamrol te gebruiken. Hierbij stimuleer ik mijn doorbloeding, heb ik een sneller herstel, vermindert het de spierpijn, en vergroot ik mijn mobiliteit.

Zoals jullie in mijn trainingsschema kunnen lezen verschilt het per dag welke training ik in de avond doe, en bovendien volg ik hiernaast nog een opleiding, dus ben ik vrijwel altijd onderweg. Ik probeer iedere dag tussen beiden trainingen een ‘powernap’ te doen, zodat ik zo uitgerust mogelijk aan de tweede of derde training kan beginnen. Bovendien laat ik mezelf iedere week behandelen door mijn manueel therapeute Ineke van Meijbeek. Mijn lijf is mijn instrument, en daar moet ik zuinig op zijn.

Tot snel!

1 Reacties

Lees ook deze berichten:

Wat neemt Juul mee? Dagboek van een Topsporter
Zomer, Rotterdam en paarden Fleur's passie!
Check alle sportevenementen

in Rotterdam

Sport van de maand
Rotterdam sport

Voor alle Rotterdammers met een hart voor sport!

Meest gelezen
#Sport
Vijf gerse wandelroutes in Rotterdam
#Sport
Peutergym in Rotterdam Noord!
#Sport
Floatfit en Aquajump in Zwemcentrum Rotterdam!
#Sport
4x voordelen van Aquarobics!
Geplaatst op Instagram
Volg ons