Sportaanbieders Zwembaden Gymzalen Sporthallen Agenda Zoek je sport

Tips om je loopvermogen naar een hoger niveau te tillen

Nick, trainer en eigenaar NatuurlijkSportief in Rotterdam. Outdoorfanaat, bergliefhebber en trailseeker. Stimuleert je om alle seizoenen buiten te sporten. Lees zijn tips om je loopvermogen naar een hoger niveau te tillen.

Tip 1. Doe aan krachttraining. Krachttraining vergroot onder meer het uithoudingsvermogen van de spieren die belast worden tijdens het lopen. Dit zijn niet alleen je voet- en beenspieren, maar ook je romp en het bovenlichaam. Zo zorgt rompstijfheid bijvoorbeeld voor stabiliteit van je lichaam tijdens het rennen. Train dus je hele lichaam. Vanzelfsprekend dien je je training toe te spitsen op je doelstelling voor een optimaal effect. Hierbij hoef je niet perse te denken aan de sportschool. Zo sport ik buiten met NatuurlijkSportief.

Tip 2. Doe aan interval. Een must-do voor het draven! Ik schreef hier eerder al een stuk over. Lees hier het artikel over intervaltraining.

Hardlopen NatuurlijkSportief

Tip 3. Loop op verschillende soorten ondergrond. Lopen op asfalt is monotoon. Elke stap is nagenoeg hetzelfde is. Natuurlijk terrein echter, dwingt je continu aan te passen aan de wisselende ondergrond. Het verschil in belasting en afwikkeling maakt je enkels, bovenbenen en je romp sterker. Daarnaast is de impact op gewrichten minder door de natuurlijke demping van onverharde ondergrond. Dit verkleint de kans op blessures. Verder dwingt het lopen in natuurlijk terrein je scherp te blijven en je spieren op spanning te houden. Dit vermindert een passieve loophouding, wat eveneens de kans op blessures verkleint.

Tip 4. Wissel van omgeving. Dezelfde omgeving betekent dezelfde (bekende) uitdagingen waar je uiteindelijk aan zult wennen. Nieuwe omgevingen bieden nieuwe uitdagingen en inspireren. Dit houdt je training gevarieerd en leuk. Voor inspiratie kun je bijvoorbeeld terecht op de apps Strava of Movescount. Overigens kan verdwalen tijdens een zwerfloop in een onbekende omgeving voor de mooiste avonturen zorgen.

Tip 5. Het kan lonen om je te verdiepen in afwikkelingstechnieken. Veel mensen lopen op hun achtervoet, maar voor anderen werkt een voorvoetafwikkeling. beter Om het makkelijker te maken worden schoenen hier tegenwoordig op aangepast.

Tip 6. Zorg dat je een doel hebt. Voor de meeste mensen werkt het om ergens naar toe te trainen. Of het nu een marathon, een ultratrail of een 5 kilometer wedstrijd is, het motiveert je om regelmaat te houden in je training.

Doe er je voordeel mee!

Natuurlijk Sportief

0 Reacties

Lees ook deze berichten:

Talenttraining voor meiden Word een prof!
De kracht van intervaltraining Grenzen verleggen
Check alle sportevenementen

in Rotterdam

Sport van de maand
Rotterdam sport

Voor alle Rotterdammers met een hart voor sport!

Meest gelezen
#Sport
Vijf gerse wandelroutes in Rotterdam
#Sport
Peutergym in Rotterdam Noord!
#Sport
Floatfit en Aquajump in Zwemcentrum Rotterdam!
#Sport
4x voordelen van Aquarobics!
Geplaatst op Instagram
Volg ons