Sportaanbieders Zwembaden Gymzalen Sporthallen Agenda Zoek je sport

Hoe overleef je de marathon?

Op zondag 9 april 2017 staat Rotterdam weer volledig op zijn kop. Dan vindt de 37e editie plaats van de NN Marathon Rotterdam. Dit evenement blijft onverminderd populair. Heb je plannen om deel te nemen aan de Rotterdamse marathon en wil je je hier goed op voorbereiden? Dan is het belangrijk om te letten op een aantal zaken. Wij geven je graag wat tips als perfecte voorbereiding op de Rotterdamse marathon.

Tip 1: Begin rustig met opbouwen.
Meedoen aan een marathon vraagt om een rustig opbouwschema. Een te snelle opbouw zorgt voor blessures en doet je sneller afhaken. Daarmee valt een droom voor de Rotterdamse marathon natuurlijk in duigen en dat is niet de bedoeling. Het sleutelwoord hiervoor is het respecteren van je eigen tempo en ritme. Geef je hier geen gehoor aan? Dan is de kans op uitvallen groot. Het is van belang dat je goed naar je lichaam luistert.

Tip 2: Een goede warming-up en cooling down.
Bij elke sport die je beoefent, is een goede warming-up belangrijk. Je spieren dienen eerst warm gemaakt te worden voordat je daadwerkelijk gaat hardlopen. Spieren in je benen maak je warm door rustig in te lopen en rekoefeningen te doen. Wil je spierpijn na het hardlopen voorkomen? Een cooling down is belangrijk. Dit betekent dat je rustig uitloopt. Daarmee stimuleer je de bloedcirculatie en worden afvalstoffen sneller uit je lichaam verwijderd.

Tip 3: Veel voorkomende blessures bij deelnemers aan een marathon.
Hardlopen is en blijft een blessuregevoelige sport. Wist je dat jaarlijks 100.000 mensen een hardloopblessure oplopen? Hardlopers onderschatten vaak de risico’s die hardlopen met zich meebrengt. Toch zijn er veel mensen die hier geen rekening mee houden. Veel voorkomende blessures bij hardlopen zijn onder andere een achillespeesontsteking, een scheenbeenblessure, pijn onder het hielbeen, pijn aan de voorkant van de knie en tenslotte ook een ontstoken pees aan de buitenkant van de knie.

Tip 4: Koop goede hardloopschoenen.
Slechte schoenen bijvoorbeeld vergroten het risico op blessures. Koop daarom kwalitatieve hardloopschoenen. Het is belangrijk dat je schoenen koopt met een stevige hielkap. Daarmee voorkom je een enkelblessure. Verder is schokdemping bij hardloopschoenen erg belangrijk. Voldoen je schoenen niet meer aan deze eisen? Schaf dan een nieuw paar hardloopschoenen aan en voorkom blessures tijdens het meedoen aan de marathon. Ga daarvoor bijvoorbeeld is langs bij Run2Day op de Meent of De Hardloopwinkel op de Groenendaal.

Tip 5: Maak gebruik van sportbandage.
Wat kun je nog meer doen om blessures tijdens een marathon te voorkomen? Sportbandage is een uitstekend hulpmiddel om je gewrichten te ontlasten. Dit is belangrijk, want gewrichten zijn kwetsbaar tijdens het deelnemen aan een marathon. Je enkels en knieën kun je met behulp van sportbandage goed beschermen.

Tip 6: Breng een bezoek aan de sportfysiotherapeut.
Wil je advies op maat voor je deelname aan de marathon in Rotterdam? Breng dan een bezoek aan een sportfysiotherapeut, zoals Fysio Rotterdam. Deze kan lichamelijk onderzoek bij je verrichten en je voorzien van tips als voorbereiding op je deelname aan de marathon. Ongetwijfeld heb je daar wat aan en kun je zonder problemen deelnemen aan het leukste evenement van het jaar!

fysio-looptips1

0 Reacties

Lees ook deze berichten:

Genieten van het najaar doe je buiten Tot de 19e!
Voorbereiden op de StrongmanRun Een nieuwe uitdaging
Check alle sportevenementen

in Rotterdam

Agenda
Sport van de maand
Rotterdam sport

Voor alle Rotterdammers met een hart voor sport!

Meest gelezen
#Sport
4x suppen in Rotterdam
#Sport
Floatfit en Aquajump in Zwemcentrum Rotterdam!
#Sport
Vijf gerse wandelroutes in Rotterdam
#Sport
Kom naar Sportplaza Zuiderpark!
Geplaatst op Instagram
Volg ons