Sportaanbieders Zwembaden Events

De kracht van doelen stellen

Het oppakken van een sport of het goede voornemen wat sportiever te worden, is iets wat waarschijnlijk iedereen weleens gedaan of gehad heeft. Starten is dan ook niet de kunst, volhouden is dat wel. Maar hoe doe je dat? Dat is voor iedereen anders. Ik vertel jullie nu over mijn motivatie.
Doelen

Doelen stellen kan een belangrijke motivatie zijn. Op het moment dat je doelen stelt, heb je iets om naar toe te werken. Doelen helpen jou om de vooruitgang te zien, persoonlijke succesjes motiveren. Maar welke doelen stel je jezelf? Ik stel mijzelf meestal meerdere doelen. Korte(re) termijn doelen en lange(re) termijn doelen. Voorbeelden van persoonlijke doelen zijn het lopen van de marathon van Rotterdam. De tussendoelen die ik voor mijzelf had gesteld om mijn einddoel te bereiken zijn: minimaal 3 keer per week trainen, meer inzetten op intervaltraining en ik accepteer geen spierafname meer. 3 korte termijn doelen en 1 lang termijn doel.

Pieken en dalen

Het maakt niet uit of je traint met een doel of dat je traint om even tijd voor jezelf te hebben. Je zal op één moment ervaren wat het is om te pieken, neem bijvoorbeeld een run die net even wat lekkerder ging dan normaal. Maar ook zal je ervaren wat het is om net niet zo te presteren als dat je zou willen, de dalen. Hoe je hier mee omgaat is natuurlijk voor iedereen anders. Korte termijn doelen kunnen je hier wel heel erg mee helpen. Hoe? Door te reflecteren wat je al hebt bereikt. Wees daar trots op en put daar kracht uit.halve-van-curacao

Mijn persoonlijke pieken en dalen

In de afgelopen anderhalf jaar heb ik een flinke groei door gemaakt. Van het nog geen paar kilometer kunnen rennen tot een week terug 30 kilometer aan één stuk. Was ik vorig jaar al blij toen ik mijn eerste wedstrijd finishte, de 10 kilometer bij de CPC-loop. Nu loop ik volgende week de halve marathon tijdens de CPC-loop op een rustig tempo als “training”. Afgelopen jaar heeft mijn training en hebben mijn wedstrijden een vrij consequent beeld van verbetering opgeleverd op 1 na. Dit was zowel mijn piek als mijn dal. Na het lopen van de halve marathon in Hoogvliet, stelde ik mijzelf het doel om nog een halve marathon te lopen, deze vond echter plaats op het mooie Curaçao. Snap je al waar het piekje vandaan komt? Precies. Het dal: 28 graden, 90% luchtvochtigheid en na 3 kilometer van de 21 al kapot zijn. De piek: letterlijk gezien, de Julianabrug van 54 meter. Figuurlijk: de ervaring. Want al die rondjes door het mooie Rotterdam hebben mij, ondanks dat ik na 3 kilometer eigenlijk al niet meer kon, er doorheen gesleept en mij een ervaring gegeven die ik voor altijd bij mij zal houden.

0 Reacties

Lees ook deze berichten:

Rolskiën bij RW Rottemeren Kenismakingslessen!
Rotterdam Nines Rugby league een nieuw jaarlijks event van het NRLB
Wil jij ook bloggen voor

Rotterdamsport.nl?

Agenda
Sport van de maand
Rotterdam BMX't

De maand augustus staat in het teken van urban sports!

Lees verder
Meest gelezen
#Events
Skaten door de Rottemeren
#Nieuws
Het NK Padel komt eraan!
#Nieuws
Ontdek je talent bij voetbalschool Elite!
#Sport
Voetbalfestival voor meisjes
Geplaatst op Instagram
Volg ons