Sportaanbieders Zwembaden Gymzalen Sporthallen Agenda Zoek je sport

Energiesystemen voor dummies

Fitter worden is geen rocket science. Het is eigenlijk vrij eenvoudig en  vooral een kwestie van het toepassen van de basics. Fitheid wordt voor een aanzienlijk deel bepaald door factoren die je zelf kunt beïnvloeden, zoals het vermogen van het energieleverende systeem. Hoe dat werkt lees je hier, in jip-en-janneke taal.

Het energiesysteem is een van de fysieke systemen dat ons lichaam laat functioneren. Voor fysieke activiteit en voor de instandhouding van de systemen in ons lichaam is ‘brandstof’ nodig. Die brandstof wordt gecreëerd door voeding om te zetten in bruikbare energie: energiemetabolisme. Voor bruikbare energie maakt het lichaam gebruik van verschillende energiebronnen. De dominante energiebron is vooral afhankelijk van de intensiteit en duur van een prikkel. Simpel gezegd maken we onderscheid in drie energiesystemen, maar in de praktijk lopen deze op natuurlijke wijze door elkaar:

Ten eerste het anaeroob alactische systeem. Voor een optimaal resultaat van dit systeem is geen zuurstof (anaeroob) nodig en er wordt geen melkzuur (het brandende gevoel in je spieren) gevormd. Dit systeem functioneert door de aanwezige voorraad ATP (adenosine-triphosphate) in onze spiercellen af te breken. Deze voorraad wordt bij ons allemaal opgebouwd door het lichaam, maar is jammer genoeg zeer beperkt. Wel kan het lichaam bij uitputting de voorraad weer aanvullen door een herstelperiode en bepaalde stoffen uit voeding (creatinefosfaat). Een boel moeilijke termen, maar het komt hierop neer: deze energiepul is na zo’n 12 seconde hoog intensieve activiteit leeg. Vervolgens heb je een hersteltijd nodig van 30 seconden (50%) tot 3 minuten (100%), waarna je er opnieuw smerig hard – maar kort – tegenaan kan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan korte sprints, maximaalkracht. Usain Bolt!

natuurlijksportief-foto2

Het tweede systeem is het anaeroob lactische. Na uitputting van de ATP-voorraad spreekt het lichaam de uit koolhydraatrijke voeding opgeslagen glycogeen in de spiercellen aan voor energie. Dit systeem voorziet het lichaam van energie voor enkele minuten. Hiervoor is geen zuurstof benodigd (anaeroob). Wel wordt er melkzuur geproduceerd, in de categorie ‘maximaal de fik erin’! Vanaf een aantal minuten intensieve inspanning treedt het derde, aerobe, systeem in werking. Hierbij is zuurstof benodigd om koolhydraten (glycogeen) of vetzuren om te zetten in bruikbare energie. Dit systeem is kenmerkend voor duursporten, waarbij het lichaam in principe steeds meer gebruik maakt van vet naarmate de duur toeneemt. Bij beweging die vanaf het begin op een lage intensiteit wordt uitgevoerd vormt vet ook de primaire energiebron.

In al deze systemen kan verbetering optreden waardoor je dus fitter wordt. Noodzakelijk hiervoor is het toedienen van een prikkel die het fysieke evenwicht in ons lichaam verstoord. Simple as that. Logischerwijs houdt dit voor een korte afstandssprinter dus vooral anaeroob lactische verstoring in. Niet verwonderlijk dat je Usain Bolt dus vooral kort en hard tekeer ziet gaan. Hier tegenover staat dat juist deze specificiteit een brede fysieke ontwikkeling beperkt. Om de totale energievoorziening te verbeteren en de interactie tussen systemen te optimaliseren is veelzijdig trainen dus een vereiste. Mocht je geïnteresseerd zijn hoe? Bekijk dan het filmpje!

0 Reacties

Check alle sportevenementen

in Rotterdam

Agenda
Sport van de maand
Rotterdam sport

Voor alle Rotterdammers met een hart voor sport!

Meest gelezen
#Sport
4x suppen in Rotterdam
#Sport
Vijf gerse wandelroutes in Rotterdam
#Sport
Kom naar Sportplaza Zuiderpark!
#Sport
NOC*NSF, Sportbonden en gemeente Rotterdam lanceren multi-sportplatform SportOn!
Geplaatst op Instagram
Volg ons