Sportaanbieders Zwembaden Gymzalen Sporthallen Agenda Zoek je sport

APK voor mijn lijf

Het is 24 maart, 14.00 uur. Nog 15 dagen en 20 uur tot aan de Marathon van Rotterdam. Ik sta voor het Sparta Stadion. Bij Sportmedisch Centrum Nieuw Rotterdams Peil. Ik voel me zoals mijn MINI zich moet voelen voor het rolluik van de garage vlak voor de APK. Ik ga namelijk eenzelfde soort test doen. Alleen dan voor mijn lichaam. Het evenaart lang niet de zenuwachtigheid in het startvak voor de marathon, maar een lichte spanning is er wel.

Er staat zometeen een uitgebreid sportmedisch onderzoek op de kaart. Geen slecht idee aangezien ik momenteel meer dan 8 uur sport in een week. En daar zijn de stukken woon-werk verkeer op de fiets niet eens bij opgeteld. Soms is dat ook nog zo’n drie uur per week erbij.

Kan mijn lichaam dit allemaal aan? Heb ik geen ‘verborgen gebreken’? Train ik op de juiste manier? En als ware ‘progessie-junk’ wil ik natuurlijk ook graag weten of ik vooruitgang heb geboekt het afgelopen half jaar. Natuurlijk zie ik dat wel in de uitslagen van mijn races. En ik voel het aan mijn trainingen. Maar het is ook wel fijn als medische cijfers bevestigen wat al die inspanning doet met mijn lijf.

Daarnaast adviseerde de personal trainer me een half jaar geleden om mijn voedingspatroon ‘wat aan te passen’. Sindsdien eet ik als een bouwvakker. Er verdwijnen wekelijks drie volle boodschappentassen aan eiwitten, anti-oxidanten, vitamines, superfoods en andere hippe termen mijn maag-darmkanaal in. Ik ben benieuwd of dat samen met mijn krachttraining heeft gezorgd voor een andere lichaamssamenstelling.

Weegschaalwaarheid
Om maar gelijk met dat allerlaatste te beginnen; hup de weegschaal op. Tja, dat blijft altijd wel een dingetje. Thuis betreed ik dat apparaat zo vroeg mogelijk op de dag. Zonder wat te eten of drinken van te voren.  Mijn haarelastiekje en oorbellen gaan zelfs af om te voorkomen dat er een grammetje teveel op komt te staan.

55,7. Een kilo minder ten opzichte van september vorig jaar. Hoppa, 6 seconden per kilometer sneller krijg je al voor niets. Aldus mijn trainer. En mijn vetpercentage is nog sneller gedaald dan de ergste beurskrach op Wall Street. Van 26% naar 18%. Wel echt een ondergrens gevalletje overigens. Verkoudheden en virusjes liggen dan al snel op de loer. Gelukkig geen last van. De sessies met de personal trainer, andere voeding, twee keer zoveel eten, gesjouw met gewichten en coretraining als een malle in de sportschool. Het laat duidelijk zien dat goed lukt wat ik wil: meer spier voor meer kracht.

Opvallend hoge pieken
De bloedtesten zijn ook in orde. Suiker, hemoglobine, cholesterol. ‘Allemaal heel mooi laag’. Bloeddruk prima. Rusthartslag 53.  Als cijferjunk stijgt’ ie overigens weer naar bijna-dood-niveau uit pure frustratie. Thuis geeft het klokje altijd rond de 40-50 aan. Maar ik heb al een halve dag achter de rug dus zo gek is het ook weer niet. Mijn blik valt op het lijntje van de hartmonitor. ‘Opvallend hoge pieken’, licht de arts toe. Mooi, zoals bij alles in mijn leven. Ik hou ervan.

Met plakkers en een claustrofobisch masker op, mag ik gaan fietsen. Eerst lekker licht, daarna wordt de weerstand steeds hoger. ‘Ga maar door totdat je benen niet meer willen’.  Drie keer de Mont-Ventoux op een dag beklimmen, was makkelijker dan dit kwartiertje bikkelen.

Met mijn VO2max kan ik thuiskomen
Met zo’n knellend masker op je neus en mond meten ze je VO2max. Dit is de maximale hoeveelheid zuurstof die je per minuut op kunt nemen. Het vertelt hoe goed het lichaam in staat is om de ingeademde zuurstof om te zetten in energie. Daarmee is het de belangrijkste indicator van hoe het met je conditie is gesteld. Mijn score is 59,2. Drie punten hoger dan een half jaar terug. Een gemiddelde vrouw van mijn leeftijd heeft een waarde van 33. Vrouwelijke topatleten tikken hoog in de 60 aan. Er is geen Olympisch kampioen in me verloren gegaan, maar 59,2 daar kan ik zeker mee thuiskomen. Niet dat daar overigens iemand is hoor, behalve mijn hardloopschoenen dan.

Verder krijg ik inzicht in mijn omslagpunt en maximale hartslag. Supernuttige informatie. Zo weet je of je in je juiste zones traint. Goed bezig gelukkig, dankzij Tiny. Ooit in een ver zwart hardloopverleden, was ik zo’n type dat tijdens de trainingen altijd helemaal naar de klote wilde gaan. Voelde goed. Ik liep hard als een kip zonder kop. Geen trainer, geen schema, geen hartslagmeter. Niks. Alleen muziek. Totdat ik Tiny dus leerde kennen. Hij riep me tot de orde. Maakte een schema en gaf als eerste opdracht: vanaf nu ga je langzamer lopen om sneller te worden. Ook de arts vertelt: ‘Er komen hier regelmatig mensen die hun duurlopen in te zwaar tempo doen. Hun hartslag is te hoog om goede prestaties neer te kunnen zetten en vooruitgang te boeken. Deze sporters helpen we met een trainingsschema op maat om hun doel te kunnen bereiken. Zonder dat ze zichzelf slopen’.

Laat je ook testen!
Ik vind dat iedereen die actief met sport bezig is, zo’n test zou moeten doen. Je gaat toch ook periodiek naar de tandarts en laat je auto elk jaar keuren?! Een sportmedische test geeft je een totaalbeeld van je lichaam: ben ik goed bezig? Is het verantwoord wat ik doe? Maar ook: hoe kan ik beter worden en effectiever trainen. Ik kan het iedereen aanraden! Kijk voor meer informatie op de website van Sportmedisch Centrum Nieuw Rotterdams Peil.  Tip: in sommige gevallen wordt het door je aanvullende ziektekostenverzekering gedekt!

Tot de volgende update!

Liefs,
Ingrid

1 Reacties

Lees ook deze berichten:

Even voorstellen: blogster Ingrid Hallo, ik ben hardloopfanaat Ingrid
Hardlopen in de stad alleen of samen?
Check alle sportevenementen

in Rotterdam

Sport van de maand
Rotterdam sport

Voor alle Rotterdammers met een hart voor sport!

Meest gelezen
#Nieuws
Winnaars Sport Awards Rotterdam-Rijnmond 2018 bekend!
#Sport
Floatfit en Aquajump in Zwemcentrum Rotterdam!
#Sport
Vijf gerse wandelroutes in Rotterdam
#Nieuws
Sport Awards Rotterdam-Rijnmond 2018
Geplaatst op Instagram
Volg ons