Sportaanbieders Zwembaden Gymzalen Sporthallen Agenda Zoek je sport

Drie tips om je voor te bereiden op de wintersport

In Rotterdam kunnen we bijna alle sporten beoefenen, maar voor sommige sporten moeten we toch echt de landsgrens over. Zoals voor skiën en snowboarden! Heb jij je wintersport al geboekt? Wij geven je een aantal tips hoe je je perfect voorbereid op deze vakantie. Zo wordt de kans op spierpijn en blessures een stuk minder en kan jij topfit de lift in! 

1. Begin op tijd met conditietraining
Skiën ziet er relaxt en rustig uit maar ook hier heb je een goede conditie voor nodig. Niet alleen worden je sportieve skills op de proef gesteld, ook krijg je het lastig door de afname van het aantal zuurstof in de lucht. Vergeet niet dat je op een hoogte bent waar minder zuurstof aanwezig is. Begin dus op tijd met conditietrainingen zodat je lichaam makkelijker zuurstof opneemt. Een keer de fiets pakken in plaats van de auto, of een keer extra hardlopen kan al helpen.

2. Voorkom blessures door middel van krachttraining
De meest voorkomende blessure onder al die fanatieke wintersporters is toch echt de knieblessure. In een enkel geval is dit de schouder, pols, of arm. Het is logisch dat je knieën het meeste te verduren krijgen tijdens je momentje winterpret. Simpelweg omdat je knie samen met je rug de meeste klappen opvangen tijdens het skiën of snowboarden. Een valpartij kan je natuurlijk nooit voorkomen maar je erop voorbereiden kan je wel! Train daarom goed je benen en rug. Dit zorgt ervoor dat deze spiergroepen soepel en sterk blijven.

3. Oefen je balans en blijf stabiel
Als je dacht dat de evenwichtsbalk van Expeditie Robinson een uitdaging was, wacht dan maar tot je op de piste staat! Balans is erg belangrijk, zowel met skiën als snowboarden. Ook het verbeteren van je balans kan ongelukken voorkomen op de piste. Probeer vooral eens oefeningen zoals zijwaarts planking (op 1 been) uit. Of probeer de standing helikopter; ga rechtop staan, til je rechterknie op en spreid je armen. Buig vervolgens voorover en strek je been recht naar achter. Houdt dit 30 seconden vast en wissel daarna van been.

Naast deze tips is het natuurlijk het allerbelangrijkst om te genieten van het winter wonderland en alles wat een wintersportvakantie te bieden heeft. Geniet en gebruik gezond verstand!

0 Reacties

Lees ook deze berichten:

Recordaantal Rotterdamse sportverenigingen met ‘Sportplusstatus’ Eecordaantal van 29 Sportplusverenigingen
Curlen op de Schaatsbaan Rotterdam De sport van de bezems op ijs
Wil jij ook bloggen voor

Rotterdamsport.nl?

Agenda
Sport van de maand
Rotterdam tennist!

De maand februari staat in het teken van tennis!

Lees verder
Meest gelezen
#Sport
In de spotlight: Tennispark OverdeSchie
#Persoonlijk
Op armkracht de berg op: Meet the team #2
#Nieuws
Schrijf je in: de Harbour Run 2018
#Events
Waarom je écht mee moet doen aan Harbour Run 2018
Geplaatst op Instagram
Volg ons