Sportaanbieders Zwembaden Gymzalen Sporthallen Agenda Zoek je sport

Sporten tijdens de Ramadan

De Ramadan is in volle gang. In deze periode vasten moslims én staan ze stil bij hun leven en het geloof. Hoe ga je als sporter om met de vastenvoorschriften van de Islam? En wat kun je als vereniging doen met en voor leden die meedoen aan de Ramadan? Jamal El Ghannouti, zaalvoetbalinternational en moslim, vertelt over zijn ervaringen als topsporter en geeft een aantal tips.

Tijdens de Ramadan mag je niet eten en drinken tussen zonsopgang en zonsondergang. Dat is, vooral in de zomer, een lange periode. Hoe pak je dat aan als (top)sporter?
“Tijdens een training kun je als de mogelijkheid zich voordoet in overleg met de trainer het soms iets rustiger aan doen, vooral als het zo warm is. Maar heel belangrijk is ook de voorbereiding. De dag dat je een prestatie moet of wilt leveren, is het beter om die nacht eerder op te staan om goed te eten en drinken. Je verliest tijdens het sporten veel vocht en je lichaam heeft koolhydraten nodig. Een voedzame pasta is dan dus beter dan een broodje hamburger. Dat eten en drinken gaat ten koste van je nachtrust, aangezien de zon al vroeg opkomt, dus daarom is het wel belangrijk dat je zoveel mogelijk momenten zoekt waarop je kunt rusten of even kunt slapen.”

Kun je op de dag zelf nog iets doen om het aangenaam te maken?
“Soms zit je als sporter vast aan bepaalde tijden, maar bepaal je zelf wanneer je sport dan kun je een geschikt moment voor jezelf proberen te vinden. Als ik ga zaalvoetballen of naar de fitnessschool moet, plan ik dat aan het eind van de dag, zo’n twee uur voordat ik weer mag eten. Dan is er na de inspanning maar een half uurtje over om te overbruggen tot het eten. Dat is goed vol te houden.”

Veel Rotterdamse sportverenigingen hebben Islamitische leden. Hoe kunnen de clubs omgaan met leden die aan de Ramadan meedoen?
“De intensiteit van de trainingen zou iets naar beneden kunnen tijdens de middaguren, vooral als het erg warm is. Misschien lukt het zelfs om een keer een training van de middag naar de avond te verplaatsen. Houd er in ieder geval rekening mee dat geen zware trainingen, zoals conditietests, worden georganiseerd. Het is niet alleen zwaar, maar de resultaten zijn ook nog eens vertekend. Niet iedereen kan namelijk op volle kracht meedoen.”

Niet elke club kan trainingstijden of wedstrijden zomaar omgooien. Wat kunnen verenigingen nog meer doen?
“Erop vertrouwen dat leden zelf de verantwoordelijkheid nemen als het om hun fysieke toestand gaat. Ik heb meegemaakt dat ik werd aangespoord om toch te eten en te drinken, omdat dat beter zou zijn voor mijn prestaties. Daar gaf ik geen gehoor aan, omdat ikzelf mijn lichaam het beste ken en werd uitgerekend ik topscorer van het toernooi. Mijn lichaam is erop aangepast, dus ik weet hoe ik het moet aanpakken. Wat ik hiermee wil zeggen: vertrouw erop dat de leden het zelf aangeven als het niet gaat. Zet spelers die aan de Ramadan doen niet bij voorbaat op de bank omdat ze vasten, doe dat alleen als hun prestaties eronder lijden. En verplicht ze niet te eten en te drinken. Natuurlijk kun je als trainer wel een oogje in het zeil houden en adviseren om te stoppen of rustiger aan te doen als overduidelijk is dat hij of zij het niet meer trekt.”

Sporten tijdens de Ramadan

Foto: KNVB

0 Reacties

Lees ook deze berichten:

Yoga op het Schouwburgplein
Surfen + bootcamp = surfbootcamp! Dé beach work-out!
Check alle sportevenementen

in Rotterdam

Agenda
Sport van de maand
Rotterdam sport

Voor alle Rotterdammers met een hart voor sport!

Meest gelezen
#Sport
Vijf gerse wandelroutes in Rotterdam
#Sport
Floatfit en Aquajump in Zwemcentrum Rotterdam!
#Sport
4x suppen in Rotterdam
#Sport
Kom naar Sportplaza Zuiderpark!
Geplaatst op Instagram
Volg ons